آرشيو تصاوير  «

نکتۀ بهداشتی ماه  «

نسخه فابل چاپ اين مقاله  «

بازگشت به فهرست مقالات  «

 

مراجعه کردن مرتب به دندانپزشک برای حفظ سلامت دهان ضروری است اما میلیونها فرد بالغ به علت ترس از ملاقاتهای دندانپزشکی دچار نگرانی بیمورد می شوند و مراجعه به دندانپزشک را به تأخیر انداخته و یا حتی از آن اجتناب می کنند.

اگر شما هم مثل بسیاری افراد دیگر در این مواقع دستخوش اضطراب می شوید، عمل کردن به توصیه زیر می تواند به شما کمک کند تا آرامشتان را حفظ کنید.

شما باید به علت اضطراب در وجودتان پی ببرید. باید بیاموزید که چگونه آن را مهار کنید. این توصیه، ملاقات های دندانپزشکی را برای شما راحت کرده و باعث حفظ سلامت دهان و دندان شما و ایجاد قوت قلب در شما می شود.

 

احساس خود را برای دندانپزشک بیان کنید. اگر هیجان زده هستید یا می ترسید، این موضوع را مطرح کنید تا دندانپزشک بداند برای درمان چه شیوه ای را بکارگیرد. در صورتیکه از درد می- ترسید اغلب اوقات با یک مسکن مشکل شما برطرف خواهد شد. هنگامیکه ترس خود را بیان کنیـد می توانیـد روی آن کنترل داشته باشید و درمان شما مؤثرتر و فاقد درد خواهد بود.

 

وقتی را برای ملاقاتهای دندانپزشکی خود اختصاص دهید که در آن زمان هیچگونه فشار روحی یا نگرانی نداشته باشید، عجله نداشته باشید، خسته نباشید یا ذهنتان نگران موضوعی نباشد. (روزهای قبل از تعطیلی)

همچنین صبحهای زود نسبت به زمانی که با عجله از سر کار برمی گردید مناسب ترند.

 

به خاطر داشته باشید که اگر شما طبق یک برنامه مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید وضع دندان های شما وخیم نمی شود و کارهای لازم برای شما، بندرت از تمیز کردن دندانها، معاینه و یا یک مشورت تجاوز خواهد کرد و شما فرصت کافی برای آشناشدن با کادر دندانپزشکی را خواهید داشت.

رفتار دوستانه شما باعث ایجاد صمیمیت و اعتماد در شما می شود که هر دوی این ها تأثیر زیادی در کم شدن ترس و اضطراب دارند. شما می توانید از یک دوست یا فامیل (کسی که نسبت به مراقبتهای دندانپزشکی نظر مثبتی دارد) بخواهید، شما را همراهی کند و این در صورتی است که احساس می کنید بودن او باعث آرام شدنتان می شود.

 

سعی کنید علت ترس خود را در ملاقاتهای دندانپزشکی پیدا کنید. نگرانی بعضی از بیماران می تواند به خاطر خاطره ای بد در دوران کودکی باشد. بعضی دیگر از صدای وسایل کار دندانپزشکی می ترسند. بعضی ها از احتمال درد یا اینکه کنترل خود را در طول درمان از دست بدهند، می ترسند. این ترس کاملاً قابل درک است اما در روش های جدید هیچ جایی برای ترس وجود ندارد.

درباره احساس خود با یکی از دوستان یا اعضای خانواده که بتواند شما را قانع کند صحبت کنید. اشاره به علت نگرانی، به شما کمک می کند تا آن را بهتر بشناسید و مهار کنید.

 

شب قبل، خوب بخوابید و صبح، صبحانه سبک بخورید. لباس راحت و آزادی بپوشید. مخصوصاً از پوشیدن کراوات و سایر چیزهای تنگ در ناحیه گردن اجتناب کنید.

 

سعی کنید درصورت امکان تعداد جلسات بیشتر و مدت آنها کوتاهتر باشد. اگر در طول درمان احساس درد یا ناراحتی کردید می توانید با علامت هایی از قبیل بالا بردن دست، بستن چشمها و یا اشاره کردن، از دندانپزشک بخواهید درمان را متوقف کند.

 

برای ایجاد آرامش می توانید از قوه تخیل استفاده کنید. مثلاً قبل از شروع درمان می توانید تصور کنید که آرام و راحت روی صندلی نشسته اید و دندانپزشک مشغول معاینه دندانهایتان است و با ملایمت با شما صحبت می کند. همچنین در طول درمان می توانید به خاطره ای خوب فکر کنید.

 

در طول درمان دندانپزشکی، فکر خود را از موضوع درمان منحرف کنید، با این عمل می توانید اضطراب خود را کاهش دهید. مثلاً شما می توانید به یک موسیقی ملایم فکر کنید و یا دقت خود را به تصویری در اتاق معطوف کنید. آرام و عمیق نفس بکشید و تعداد نفسهایتان را بشمارید. روش دیگری که به شما آرامش می دهد سفت و شل کردن گروهی عضلات اصلی پاها، بازوها، شانه ها و گردن است.

 

از دندانپزشک بخواهید مراحل معاینه یا درمان را برای شما توضیح بدهد. اگر در هر مرحله اطلاع شما بیشتر باشد، از اطمینان و آرامش بیشتری بر خوردار خواهید بود. همچنین آگاهی باعث می شد که موقعیت ناشناخته خود را بهتر درک کنید و به راحتی بتوانید بین درمانهایی که دندانپزشک پیشنهاد می کند یکی را انتخاب کنید.

 

وقتی کار دندانپزشکی به پایان رسید خودتان را تحسین کنید که توانستید وظیفه خود را به خوبی به پایان برسانید! شما می توانید به دلیل غلبه بر اضطراب و هیجان به خودتان جایزه بدهید. بخاطر داشته باشید رابطه دندانپزشک و بیمار رابطه ای دو جانبه است. خود را صرفاً در حکم دریافت کننده درمان در نظر نگیرید. دندانپزشک از اینکه شما نقش فعالی در این مراقبتها داشته باشید بسیار خوشحال می شود و خود شما نیز از این موضوع احساس رضایت خواهید کرد و با لبی خندان از مطب دندانپزشک خارج خواهید شد.

 


منبع: مجله دندانپزشکی امروز

 

 

 

 

 

   

Farsi Font Problem | Dental Links | Terms of Use | Contact Us | © 2009-13 Majid Noorian, D.D.S.