آرشيو تصاوير  «

نکتۀ بهداشتی ماه  «

نسخه فابل چاپ اين مقاله  «

بازگشت به فهرست مقالات  «

 

کودکان باید از سنین پایین با مسواک زدن آشنا شوند، دندانهایشان را تمییزکنند و این عمل جزو اعمال روزانـه آنها به حساب آید. اگر کودکتان به تنهایی نمی تواند مسواک بزند یک پارچه نرم را دور انگشت خود بپیچید و دندانهایش را تمییز کنید. زمان شروع استفاده از مسواک را دندانپزشک تعیین می کند. بعضی دندانپزشکان استفاده از مسواک را برای زمانی توصیه می- کنند که 4 دندان در یک ردیف قرار گیرند و برخی دیگر زمان درست این عمل را 2 یا 3 سالگی می دانند.

 

به روشهای مسواک زدن ساده و توصیه هایی در این باره توجه کنید:

 

از مسواک کوچک، متناسب با سن کود ک و از نوع نرم استفاده کنید و قبل از استفاده از مسواک آن را چند دقیقه در آب گرم قرار دهید تا برای استفاده نرمتر شود.

 

بسیاری از دندانپزشکان تا 2 سالگی مسواک زدن با آب خالی را توصیه می کنند.

دلیل این توصیه آن است که بعضی کودکان با سن پایین، خمیر دندان را می خورند وخوردن بیش از اندازه فلوراید باعث می شود دندان های اصلی، لکه دار و بد رنگ شوند. پس برای جلوگیری از این مشکل نظر دندانپزشک را درباره زمان استفاده از خمیر دندان جویا شوید. همچنین به برچسب تولید خمیر دندان توجه کنید، بعضی از خمیر دندانها برای استفاده کودکان زیر 6 سال توصیه نشده اند.

برای استفاده از خمیر دندان، به اندازه یک نخود از آن را روی مسواک قرار دهید.

 

دندان های کودک خود را دوبار در روز مسواک بزنید، یکبار صبح ها و یکبار قبل از خواب. زمان مناسب برای مسواک زدن 2 دقیقه است كه بايد بیشتر اين زمان را به دندان های آسیاب عقب اختصاص دهید، چون محل شروع بیشتر پوسید گی ها از این ناحیه است.

 

هر 3 یا 4 ماه یکبار یا زودتر مسواک را تعویض کنید. هر کودک باید از مسواک مخصوص خود استفاده کند.

 

زمانی که 2 دندان کودک در کنار هم قرار گرفتند،یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

 

دربـاره مقدار فلـوراید مـورد نیـاز کودک خود از دندانپزشک سؤال کنید و اگر آب مصرفی شما فاقد فلوراید است، از فلوراید خوراکی استفاده کنید.

 

از دندانپزشک خود درباره سیلانتها ((sealants بپرسید. سیلانتها موادی محافظ، نازک و پلاستیکی هستند که سطح جونده دندان ها را پر می کنند و از دندان ها در مقابل پوسیدگی محافظت می کنند.

 

کودکان چه زمانی خودشان می توانند مسواک بزنند؟

اکثر کودکان تا سن 6 یا 7 سالگی به تنهایی نمی توانند مسواک بزنند. بهترین راه برای آموزش کودک این است که از مدل پیروی کند و برای این کار، اجازه بدهید کودک هنگام مسواک زدن به شما نگاه کند.

 

 

فلوراید چگونه از دندانهای کودک محافظت می کند؟

فلوراید برای کودکان ضرر ندارد و یک ماده معدنی طبیعی است که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. اگر آب آشامیدنی شما فاقد فلوراید است، از فلوراید خوراکی استفاده کنید. استفاده بموقع از این ماده، محافظت دندان ها را در مقابل پوسیدگی افزایش می دهد. اگر از فیلتر تصفیه آب خانگی استفاده می کنید با خواندن برچسب فیلتر مطمئن شوید که باعث از دست رفتن فلوراید نمیشود.

 

کودکان از چه خمیر دندانی استفاده کنند؟

از خمیر دندان مخصوص کودکان که طعم دار است استفاده کنید. این محصولات کودکان را برای مسواک زدن تشویق می کنند. می توانید از طعم مورد علاقه کودک خود استفاده کنید. به برچسب خمیر دندان توجه کنید که مورد تأیید وزارت بهداشت باشد و برای سن کودک شما توصیه شده باشد.

 

آیا کودکان می توانند از دهان شویه ها استفاده کنند؟

اسـتفاده از این مواد در کودکانی که توانایی شستشوی کامل دهان خود را ندارنـد توصـیه نمیشود. کودک حدوداً در سن 6 سالگی می تواند دهان خود را کاملاً بشوید. به این نکته توجه کنـید که دهان شویه ها نمی توانند جایـگزین مسواک شوند و کمکی به تمیزی دندان ها نمی- کنند.

 


سروناز کرباسی

منبع: روزنامه جام جم

 

 

 

 

 

   

Farsi Font Problem | Dental Links | Terms of Use | Contact Us | © 2009-13 Majid Noorian, D.D.S.