http://www.drmajidnoorian.ir/oralhealth_a.htm

 بهداشت دهان ودندان

 

خمیر دندان

خمير دندان، به صورت خمیر یا ژل و غالباً به همراه مسواک، جهت بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندانها مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به کمک حذف پلاک دندانی و ذرات غذا از اطراف دندانها و نیز حذف یا بهبود بوی بد دهان تحقق می یابد.

همچنین خمير دندان با در اختیار گذاشتن اجزای فعالی هماننـد فلوراید برای دندان، باعث جلوگیری از بیماری دندان و لثه می شود. خمير دندان حاوی فلورايد ميزان پوسيدگی دندانها را به مقدار 15 تا 30 درصد كاهش می دهد.

ترکیبات دیگر خميـر دندان شامل مـواد مرطوب كننده (غالبـاً گليسيرين)، مواد کف زا، شويـنده، پاك كننـده، سایـنده، بـراق كننده و خوش طعـم كننده می باشد. برخی محصـولات نیـز دارای ترکیباتی سفیدکننـده و آنتی باکتریال (ضد باکتری) هستند.

در هنگام استفاده از خمیـر دندان بایـد مقدار کمی از آن را به انـدازه یک نخـود و یا کمی بیـشتر  بین موهای مسواک قرار داد تا در حین اولین تماس مسواک با دندانها، خمیر دندان از آن جدا نشود. بسیار مهم است که در هنگام مسواک زدن، کف حاصل از خمیر دندان در داخل دهان و بر روی دندانها حفظ شود تا فرصت کافی و مناسب جهت تأثیر یـونهای فعال فلورایـد بر روی دندان، وجود داشته باشد.

با این حال باید به خاطر داشت که نقش خمیر دندان، یک نقش کمکی است و نقش مؤثر و مهم در تمیز کردن دندانها را مسواک به عهده دارد.

امروزه خمیر دندانهای استاندارد ایرانی و خارجی متنوعی برای استفاده، در بازار وجود دارند اما باید به خاطر داشت که بعضی از انواع خمیر دندان (که بیشتر در داروخانه ها و محیط های درمانی، تبلیغات آنها وجود دارد) برای مصارف خاصی تولید می شوند، مانند خمیر دندانهای ضد حساسیت، سفید کننده و ....

بهتر است برای حصول اطمینان از مفـید بودن و نیـز نحوه استفاده از اینگونه خمیـر دندانها، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

 

* * * * *

 

نـكات مفـيد

نباید خمیر دندان را قورت داد.

بلعیدن زیاد برخی از محصولات باعث بروز عوارضی مثل تهوع و اسهال می گردد.

همچنین قورت دادن زیاد محصولات حاوی فلوراید در زمان تشکیل دندانها می تواند منجر به بروز عارضه فلوروزیس شود.

بنابراین بهتر است در كودكانی كه خمير دندان را قورت می دهند، تا رفع عادت از خمير دندان استفاده نشود و يا از خمير دندان بدون فلورايد استفاده گردد.

بهتر است جهت تداوم انگیزه در مسواک زدن، با ایجاد تنوع، از خمیر دندانهای با طعمهای مختلف استفاده شود.

استفاده از نمك خشك، جوش شيرين، و ساير پودرها برای مسواك زدن صحيح نيست و باعث ساييدگی مـينا و خراشيدن لثه می شود. استفاده از آب نمك رقيق (نصف قاشق چايخوری در يك ليوان آب جوشيده سرد شده) مفيد است، اما نمی تواند جايگزين مسواك و خميردندان شود.

 

* * * * *


Copyright (c) 2009-11 Majid Noorian, D.D.S.